Europa Vensterles

 

In deze les staat de vensterplaat over Europa centraal.

Lesopzet

Vak: Geschiedenis, Aardrijkskunde, Taal

Tijdvak:  Tijd van televisie en computer (1950-2000)

Doelgroep: voortgezet onderwijs - onderbouw

Tijdsduur: 1 uur

Groeperingsvorm: klassikaal, individueel of tweetallen

 

Benodigdheden

Leerdoelen

  • De leerlingen leren over het ontstaan van de Europese Unie (EU), waarom er een EU is en hoe die werkt.
  • De leerlingen denken na over wat het betekent om Europeaan te zijn en burger van een EU-land.
  • De leerlingen ontdekken dat de EU op allerlei plekken in het dagelijks leven aanwezig is

 

Lesactiviteiten

Introductie

  • Bespreek klassikaal de vensterplaat van Europa en/of bekijk de canonclip over Europa en bespreek de clip aan de hand van vragen.

Kern

  • De leerlingen maken individueel of in groepjes de vragen en opdrachten op het werkblad. Er zijn vier opdrachten. Om deze opdrachten te maken hebben de leerlingen internet nodig, eventueel een atlas en creativiteit om met gegeven letters een zin/ woorden te creëren. In opdracht vier schrijven de leerlingen een brief naar het Europees Parlement. Dit doen zij in kleine groepjes.

Afsluiting

  • Bespreking van het werkblad