Europese samenwerking

 

DE WERKVORM IN HET KORT

De leerlingen buigen zich in groepjes over drie onderwerpen en zoeken antwoord op de vraag: mag elk land zijn eigen regels maken?

Of is het beter als er Europese regels komen over dit onderwerp?

De leerlingen starten met de situatie op school: wat regel je op klassenniveau en wat op schoolniveau?

 

LEERDOELEN

 De leerlingen leren dat Europese landen samen afspraken maken over onderwerpen die in hun gezamenlijk belang zijn.
 De leerlingen leren dat er ook onderwerpen zijn waarbij het niet handig is dat de EU het regelt, of waarbij de meningen verschillen of het handig is.

 

HOE LANG DUURT HET?

40 minuten

 

DE WERKVORM STAP VOOR STAP


Stap 1 Verdeel de klas in groepjes van en laat ze bij elkaar zitten.


Stap 2 Vraag de groepjes om op het werkblad (deel 1) drie afspraken (of schoolregels) op te schrijven die voor alle leerlingen van de school gelden, en

drie afspraken (of regels) die alleen met de klas afgesproken zijn.

Het kan gaan om regels/afspraken die opgeschreven staan, maar dat hoeft niet.
Deel het werkblad uit.

 

EUROPESE SAMENWERKING WERKBLAD Deel 1
Word – 12,2 KB 79 downloads

Stap 3 Vraag verschillende groepjes hun antwoorden voor te lezen.

Mogelijke antwoorden: het is een schoolbrede afspraak dat we op het schoolplein geen afval op de grond gooien.

Een voorbeeld van een regel die alleen in de klas geldt: tijdens het zelfstandig werken mag je zonder het te vragen naar de wc gaan,

tenzij er al iemand anders naar de wc is.


Stap 4 Bespreek aan de hand van de voorbeelden van de leerlingen waarom het soms handig is om gezamenlijke afspraken te maken.

Bijvoorbeeld: als groep A en B afval op het gezamenlijke schoolplein gooien en groep C en D niet, dan werkt het niet.

Dan kun je beter een gezamenlijke afspraak maken om geen van allen afval op het schoolplein achter te laten.


Stap 5 Leg uit dat het in Europa hetzelfde werkt.

Europa bestaat uit heel veel landen dicht bij elkaar. Soms is het dan handig om gezamenlijke afspraken te maken.

Denk maar eens aan rivieren die door heel veel landen stromen: als fabrieken in één land giftige afvalstoffen in de rivier mogen lozen, dan komt dat water ook i

n de andere landen terecht.

Hetzelfde geldt voor fabrieken die vieze rook uitblazen. Deze rook stopt niet bij de landsgrenzen, maar komt door de wind ook in andere landen terecht.

Dit is een van de redenen waarom Europese landen samenwerken in de Europese Unie.

Samen kun je namelijk afspraken maken over wat wel en niet oké is.

Leg uit dat er tegelijkertijd ook een hoop onderwerpen zijn waarvan het niet zo duidelijk is of het handig is dat landen dat zelf regelen of dat de Europese Unie dat regelt.

Hier mogen jullie je mening over gaan geven!
Als jullie de baas waren van allemaal verschillende Europese landen, zouden jullie dit dan samen regelen, of laten jullie het ieder land zelf regelen?


Stap 6 Laat de groepjes hun mening vormen over de 3 casussen die op het werkblad (deel 2) staan:
 Afschaffen zomer- of wintertijd
 Vluchtelingen
 Schoolfruit

 

EUROPESE SAMENWERKING WERKBLAD Deel 2
Word – 16,3 KB 77 downloads

Stap 7 Bespreek de antwoorden van de leerlingen klassikaal.

Mogelijke uitkomsten kunnen de volgende conlusies zijn:

 Casus 1: Het is voor de handel tussen landen wel erg handig als alle landen van de Europese Unie dezelfde keuze maken.

 Casus 2: Landen hebben vaak verschillende belangen. Dat maakt het soms erg moeilijk om samen afspraken te maken.

Het is het makkelijkste om samen te werken als iedereen daar voordeel bij heeft.

Een andere reden om samen te werken kan zijn dat landen elkaar willen steunen.

 Casus 3: Over sommige onderwerpen verschillen de meningen heel erg. Moet de overheid het eten van fruit stimuleren of is dit echt een taak voor je ouders?

Kan de school dit zelf regelen als ze dit willen?

Is het eerlijk als kinderen op de ene school wel schoolfruit krijgen en op de andere school niet?